کوپن‌های مصرف نشده دیگر نقشی در تخفیفات بیمه‌ای ندارند

رییس کل بیمه مرکزی در آستانه روز بیمه آخرین تغییر و تحولات صنعت بیمه را تشریح کرد و در خصوص ورود شرکت‌های جدید بیمه‌ای، برگزاری آزمون‌های بیمه، ذخایر معوق، انحلال بیمه توسعه، تاثیر تحریم در صنعت بیمه، ورود شرکت‌های بیمه خارجی و بیمه شخص ثالث توضیحاتی ارائه داد.
محمدابراهیم امین در این نشست خبری از جریمه نشدن کوپن در خسارت‌های خودرو خبر داد و گفت: دیوان عدالت اداری اعلام کرده است که دولت حق تعیین جریمه از کوپن را نداشته است. به همین منظور تبصره‌ای از آیین نامه ماده ۸ را لغو کرده و اکنون شرکت ها براساس رای دیوان عدالت اداری عمل می کنند. وی افزود: براساس رای دیوان عدالت اداری دولت حقی در اعمال جریمه نداشته و این رای اکنون به شرکت‌ها ابلاغ شده است.
رییس کل بیمه مرکزی در خصوص ورود شرکت‌های بیمه جدید گفت: در حال حاضر تقاضاهایی که برای تاسیس شرکت های بیمه وجود دارد، دریافت و بررسی شده و درها برای ورود شرکت‌های جدید بیمه‌ای بسته نیست.

امین افزود: این که کشور به چه تعداد شرکت بیمه نیاز دارد به به ریسک های بالقوه‌ای که در کشور وجود دارد برمی گردد مضاف بر این که ریسک ها باید در بازارهای بین المللی توزیع شوند.
وی خاطرنشان کرد: ملاک بررسی بیمه مرکزی برای تاسیس شرکت‌های بیمه جدید حول چند محور می چرخد که مهمترین آن سرمایه شرکت بیمه است. زیرا شرکت بیمه به اتکای سرمایه ریسک می پذیرد، همچنین باید صلاحیت موسسانی که متقاضی شرکت‌های بیمه هستند مورد تایید قرار گیرد.
رییس کل بیمه مرکزی خاطرنشان کرد: این درحالی است که بیمه مرکزی بر اساس توانگری شرکت محدودیت‌هایی را اعمال می‌کند و با توجه به سرمایه شرکت، صلاحیت موسسین، صلاحیت مدیران و میزان ریسک‌هایی که شرکت بیمه می تواند نزد خود نگه دارد نتیجه بررسی مشخص می‌شود.
امین یادآور شد: طبق اعلام پژوهشکده بیمه به ۵۰ شرکت بیمه‌ای در کشور نیاز داریم این درحالی است که مقیاس برای تاسیس شرکت ها تاثیرگذار بوده و نمی توان شرکت‌ها را از این نظر با یکدیگر مقایسه کرد.بلکه باید دید به چه میزان سرمایه و تخصص نیاز است.
ارائه مجوز دفتر ارتباطی به چند شرکت خارجی
وی در ادامه در خصوص نقش شرکت‌های بیمه خارجی در صنعت بیمه گفت: شرکت‌های بیمه خارجی قبل از تحریم حدود پنج تا ۱۰ درصد ریسک‌های کشور را به خصوص در ریسک‌های بزرگ پوشش داده و حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار حق بیمه در سال به آن ها تعلق می‌گرفت، اما بعد از اعمال تحریم ها شرکت های خارجی که با داخل همکاری می کردند محدود بوده و ارقام آن ها بسیار ناچیز است.
رییس کل بیمه مرکزی در خصوص ورود شرکت‌های بیمه خارجی گفت: تاکنون هیچ شرکت بیمه خارجی آمادگی خود را برای پذیرش ریسک‌های ایران اعلام نکرده است. اما اظهار علاقه در این خصوص زیاد بوده و برخی از بیمه‌های خارجی در حال اعزام نمایندگی برای ارزیابی بازار ایران و راه اندازی دفتر ارتباطی در کشور هستند که مجوز ایجاد دفتر ارتباطی به چند شرکت داده شده است تا بتوانند بعد از رفع تحریم‌ها همکاری خود را با ایران آغاز کنند.

امکان ارسال نظر برای این موضوع وجود ندارد