مسائلی که برای خرید یک روتر خوب باید به آن توجه کرد

در حال حاضر روتر های زیادی در بازار وجود دارد که هریک سرعت و امکانات خاص خودش را دارد

مسائلی که در خرید یک روتر باید به آن توجه کرد به شرح زیر است :

  • ارائه سرعت بالا و پشتیبانی از فرکانس های بالا 5GH یا (AC) که در این تاریخ (اسفند 1395) تا زیر 300 هزار تومان اغلب روتر های AC حد اکثر سرعت 876 مگابیت در ثانیه را به کاربر ارائه می دهد که به این معنا است که در بهترین حالت (کیفیت روتر و نزدیکی به آنتن) می توانید به ازای ارتباطی مانند فلش مموری USB و کامپیوتری که به صورت وایفای به فرکانس 5GH متصل شده است حداکثر 12 مگابایت در ثانیه با روتر خود می توانید اطلاعات تبادل کنید. پس ذهنیت اینکه از تمام سرعت روتر باید قابل دسترس باشد را از خود دور کنید اگر اینچنین بود سرعت شما می بایست به 100 مگابایت در ثانیه میرسید! دسته دیگر روتر های گرانقیمت می توانند پهنای باند بالاتر از سرعت تبلیغاتی 876 مگابیت در ثانیه به کاربر ارائه دهند که در عمل حد اکثر سرعت 24 مگابایت در ثانیه میشود و هزینه گزافی برای این کار متحمل کاربر میشود و در آخر ممکن است به ا��ن سرعت دست نیابد پس پیشنهاد می شود قبل از خرید روتر از تست های انجام شده مدل روتر در یوتیوب و سایت های مختلف مطلع شوید.
  • تک باند یا Dual-Band : دقت کنید که این بخش دقیقا به این معنی است که یک روتر 2 وای فای مختلف ! اگر دو بانده AC می خرید معمولا بسته به نوع روتر می توانید به صورت همزمان فرکانس 2.4GH یا همان b/g/n 812 و 5GH را داشته باشید. برخی دو بانده ها فقط یک فرکانس را پشتیبانی میکنند مانند روتر هایی که پهنای بان 600 دارند یعنی 2 باند با فرکانس 2.4GH که اصلا خرید این روتر ها برای کسانی که به دنبال سرعت بالا میگردند پشنهاد نمیشود و فقط برای کسانی که کاربران زیادی دارند مناسب است.
  • ارائه امکانات نرم افزاری همچون فایروال , محدود کردن اینترنت برای کاربران , DLNA ( اشتراک محتوای تصویری برای تلویزیون و ...) اف تی پی , وب کم ( نمایش وب کم خارج از محل ) , سیستم خانه هوشمند ( قابلیت اتصال به سنسور های مختلف ) , وای فای میهمان , QOS ( مدیریت پنهای باند ) , اطلاع از ورود کاربران به شبکه ( هشدار دهنده مک آدرس ) و امکانات دیگر
  • پرت های ورودی مانند کارت شبکه گیگابیت , USB3 و تعداد این پرت ها به شخصه معتقدم که هر دوی این موارد در صورتی که قصد اتصال بدون کابل در شبکه را دارید کاملا بی مصرف هستند حد اکثر سرعت USB2 حدودا بین 20 الی 30 مگابایت در ثانیه است که اگر مورد اول را مطالعه کرده باشید به این نتیجه می رسید که برای یک ارتباط وای فای نیازی به USB3 ندارید. ولی حالت دیگر ممکن است کابل کشی در ساختمان خود انجام داده باشید و میخواهید یک هارد با سرعت بالا را به روتر وصل کنید در این حالت بهتر است هردوی این قابلیت ها در روتر شما موجود باشد.
  • کیفیت ساخت و علائم هشدار دهنده : برخی روتر ها به یک LED کوچک بسنده میکنند و برخی دیگر علائم زیادی بر روی خود دارند این بخش اثر زیادی در انتخاب شما ندارد و بیشتر جنبه زیبایی دارد چون حتی با یک LED کوچک نیز میتوان از حالت های مختلف یک روتر مطلع شد. ولی کیفیت ساخت ارتباط مستقیم با سرعت و تجربه کاربری شما خواهد داشت مثلا روتر های ارزان قیمت حتی با وجود اعلام سرعت نمی توانند آن سرعت را به کاربر ارائه دهند.
  • محیط کاربری : سعی کنید روتر جدیدتر مالک مرغوب را خریداری کنید که بروزرسانی برای آن به صورت مداوم و حد اقل برای چند سال اول خرید ارائه شود بروزرسانی ها باعث میشوند که باگ های نرم افزاری و محیط کاربری بهتری را به شما ارائه دهد. شما می توانید از برخی از سایت ها به صورت مجازی محیط کاربری روتر خود را مشاهده کنید.

در آخر بهتر است بدانید فرق آنچنانی بین مدل های گرانقیمت و ارزان وجود ندارد و تکنولوژی در این حیطه به کندی پیش میرود پس با آگاهی کامل اقدام به خرید روتر های گرانقیمت کنید و اگر هزینه میکنید بدانید که آن هزینه برای چه امکاناتی است.

این متن توسط نارون تهیه شده است لذا خواهشمندیم در صورت استفاده منبع را ذکر نمائید

امکان ارسال نظر برای این موضوع وجود ندارد