افرایش خانه به دوشی در دهه 90


 هرساله فصل اجاره بها از خرداد آغاز شده و تاپایان شهریور ادامه دارد که بیشترین مراجعه مستاجران به بنگاه‌های املاک و قراردادهای اجاره هم در این فصل انجام می‌شود، به همین دلیل تورم اجاره‌بها اغلب در نیمه اول سال اتفاق می‌افتد و معمولا افزایش قیمت اجاره در نیمه دوم سال رخ نمی‌دهد.

اما نیمه دوم امسال این معادله به هم ریخت به‌طوری‌که بنابر اعلام بانک مرکزی شاخص بهای مسکن اجاری در مناطق شهری ایران در سه ماهه سوم سال 1393 به عدد 161.1 رسید که نسبت به سه ماهه قبل معادل 4.5 درصد و نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل 14.8 درصد افزایش نشان می‌دهد.

در واقع برخلاف سال‌های گذشته در نیمه دوم امسال، مالکان اجاره‌ها را افزایش دادند که این نشان دهنده تعداد بالای مستاجران در بازار مسکن و همچنین نگرانی نسبت به آینده اقتصادی کشور و بازار مسکن است.

همچنین آمارها نشان می‌دهد متوسط شاخص بهای مسکن اجاری در 9 ماه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 16.1 درصد افزایش داشته است. این شاخص در دوازده ماه منتهی به آذرماه 1393 نسبت به دوازده ماه منتهی به آذرماه 1392 معادل 17.4 درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین آمار قراردادهای اجاره هم حاکی از افزایش مستاجران در کل کشور دارد.

براین اساس افزایش مستاجران در کشور و خارج شدن عده زیادی از صف خریداران مسکن، علاوه بر اینکه فضا را برای دلالی و سفته بازی باز می‌کند، توان اقتصادی خانوارها را به شدت کاهش داده و مشکلات زیادی به جامعه می‌افزاید.

امکان ارسال نظر برای این موضوع وجود ندارد