لغو الزام به اخذ کد رهگیری محدود به منطقه خاصی نیست


رییس کانون سردفتران و دفتریاران، گفت: رای دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو الزام اخذ کد رهگیری از مشاورین املاک برای دریافت مفاصا حساب مربوط به منطقه خاصی نیست و در همه نقاط کشور باید اجرا شود.

محمدرضا دشتی‌اردکانی طی سخنانی در نشست خبری خود با خبرنگاران در رابطه با اظهارنظر رئیس اتحادیه مشاورین املاک در خصوص رای دیوان عدالت اداری، گفت: رای‌ای که از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص لغو الزام به اخذ کد رهگیری از مشاورین املاک صادر شد مربوط به منطقه خاص یا قراردادهای خاص نیست بلکه این رای در همه نقاط کشور اجرا می‌شود.

وی ادامه داد : رای دیوان عدالت اداری در این رابطه به منظور ایجاد سهولت در نقل و انتقال است و به همین منظور بخشنامه‌ای که به صورت غیرقانونی صادر شده بود، ابطال شد.

دشتی اردکانی با اشاره به مزایای راه‌اندازی سیستم ثبت آنی، گفت: از تاریخ 25/ 6/ 92 تا 25/ 6/ 93 بیش از پانزده میلیون سند از طریق دفاتر اسناد رسمی صادر شده که از این تعداد دو میلیون و 620 هزار و 649 سند مربوط به اشخاص حقوقی و در رابطه با اسناد رسمی بوده است.

در این مدت حدود 35 هزار سند برای اشخاص غیرایرانی صادر شده است، یعنی در میان این تعداد اسناد حداقل یک طرف سند غیرایرانی بوده است که بیشترین این اسناد به ترتیب مربوط به وکالت، تعهدنامه، بیع، اقرارنامه و صلح بوده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اجرای آیین‌نامه قانون پیش‌فروش ساختمان، گفت: بعد از تصویب این آیین‌نامه جلساتی در کانون سردفتران با مسئولان وزارت راه و شهرسازی داشتیم. طبق قانون و آیین‌نامه مربوطه یکی از ملزومات برای تنظیم سند رسمی داشتن شناسنامه فنی است و دفاتر اسناد بدون وجود شناسنامه نمی‌توانند مبادرت به صدور سند کنند.

امکان ارسال نظر برای این موضوع وجود ندارد