احتمال آزاد شدن خرید سربازی در سال جاری


پس از گذشت حدود 13 سال از متوقف شدن فروش خدمت سربازی، زمزمه ها برای فروش سربازی دوباره آغاز شده است. با وجود آنکه مسئولان نظام وظیفه در ماه های گذشته بارها و بارها تاکید کرده بودند که دیگر سربازی به فروش نخواهد رسید اما انتشار بخشی از بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده نشان می دهد که دولت فکرهایی در دست دارد. فروش خدمت برای کسانی که بیش از 10 سال غیبت دارند! البته همه چیز در حد گمانه زنی و تا تصویب آن در مجلس راه درازی در پیش است اما از همین حالا به سوژه داغ کاربران اینترنتی تبدیل شده است.
عده ای ضمن مخالفت درباره این طرح می گویند که پس تکلیف کسانی که در این مدت قانون را اجرا کرده و به خدمت رفته اند چه می شود؟ چرا باید بین آنها تبعیض وجود داشته باشد. از طرف دیگر موافقان به این نکته اشاره می کنند که افرادی که مرتکب غیبت شده اند، در حال حاضر وارد چرخه پرفراز و نشیب زندگی شده اند و فروش خدمت برای آنها بهترین راه است. دولت در لایحه بودجه سال 94 پیشنهاد تازه ای در رابطه با معافیت دوره خدمت سربازی به مجلس ارائه کرده است.
دولت در بند «ط» تبصره 16 بودجه پیشنهادی خود مبنی بر فروش دوره سربازی مشمولانی که 10 سال غیبت دارند را به مجلس داده است. در این بند بودجه آمده است: «به دولت اجازه داده می شود تا کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از 10 سال غیبت دارند با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت، معاف نماید.»
همچنین در ادامه آمده است: «تمام درآمدهای حاصل از اعطای معافیت های مشمولان مذکور به حساب درآمد عمومی کشور موضوع ردیف 150128 نزد خزانه داری کل کشور واریز و تا سقف 10 هزار میلیارد ریال آن در قالب ردیف 135-530000 بابت تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح مطابق موافقت نامه متبادله با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هزینه خواهد شد. آیین نامه اجرایی این بند مشتمل بر تعرفه های گروه های مختلف تحصیلی و مدت زمان غیبت به پیشنهاد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.»
قصه فروش خدمت از کجا شروع شد؟
طرح خرید خدمت سربازی اولین بار در سال 1370 برای مشمولان غایب داخل و خارج از کشور به تصویب رسید. مطابق این طرح مشمولان خارج از کشور با پرداخت معادل ریالی 16 هزار و 300 دلار بر مبنای 175 تومان شامل طرح خرید خدمت سربازی و بخشودگی غیبت می شدند و این مبالغ برای مشمولین داخل کشور به مراتب کمتر بود اما این طرح در سال های 70 و 71 تنها به مشمولان خارج از کشور و غاتیب اختصاص نداشت و با گذشت زمان شامل حال جوانان و مشمولان داخل کشور هم شد.
طبق این مصوبه مشمولین متولد تا سال 1347 دارای تحصیلات فوق دیپلم و کمتر (به ازای 350 هزا رتومان برای زیردیپلم، 500 هزار تومان دیپلم و 600 هزار تومان فوق دیپلم) از خدمت می توانستند معاف شوند.
این طرح حداکثر نرخ را 2 میلیون و پانصد هزار تومان برای مشمولین با تحصیلات فوق تخصص پزشکی گذاشته بود که متولد سال 38 به قبل را شامل می شد. این مصوبه باعث شده بود که افراد عادی غایب با تحصیلات دیپلم که سن شان 23 سال بود از امکان خرید خدمت بهره مند شوند و در سخت ترین شرایط افراد بالای 33 سال که فوق تخصص پزشکی داشتند نیز امکان خرید خدمت داشته باشند. طبق برخی آمارها در بین سال های 70 تا 76 حدود 70 هزار نفر از این طرح خرید خدمت استفاده کردند. با آغاز فروش سربازی درسال 77، متولدین سال های 48 تا 57 نیز امکان خرید خدمت پیدا کردند. چند ماه پس از آغاز سال 1380 این روند به طور کلی متوقف شد.
امکان ارسال نظر برای این موضوع وجود ندارد